В залежності від індивідуальної реакції, критика може бути як способом саморозвитку — так і демотивуючим фактором, що позбавляє сил рухатися вперед. Особливо якщо ви на самому початку шляху або займаєтеся творчою діяльністю.
Давайте розберемо, як же саме треба реагувати на критику — і чи варто взагалі це робити. У матеріалі нижче ви знайдете головні поради, що допомагають розділити конструктивну критику від банальної спроби завуальованого образи.
// Як правильно реагувати на критику?
1. А судді хто?
Перш за все, необхідно зрозуміти, від кого виходить критика. Значущий ця людина для вас? Чи є він авторитетом в тій темі, про яку говорить? Далі діє простий алгоритм:
- Якщо людина значущий, але не є авторитетом, проявіть такт і делікатність — але в тому, що стосується суті справи, враховуйте думку фахівців.
- Якщо ж людина не значущий, але є авторитетом — задайте собі питання: «Чому я можу навчитися? Як це зауваження може посилити мене і поліпшити мою роботу? »
- Якщо людина значущий і є авторитетом, просто врахуйте його думку. Зробіть роботу над помилками і продовжуйте рух.
- Якщо не значущий, і не є авторитетом — ігноруйте. Увага до такої людини, особливо залучена і емоційно забарвлене, буде знижувати вашу значимість.
2. Відокремте форму від змісту
Якщо критика образлива за формою, але корисна за змістом, відокремте зерна від плевел. Візьміть зерно і дозвольте йому прорости, щоб посилити вас. При цьому форма говорить про що говорить, про його вихованні або емоційному стані. Про вас скаже ваша реакція.
Завжди пам’ятайте, що так чи інакше людина приділяє вам свого часу і уваги, так що це побічно працює на вас. Навіть негативні коментарі піднімають ваш пост в стрічці.
3. З якою метою чоловік критикує вас?
Якщо мета працює на вашу користь, переформуліруйте діалог в конструктив. Нагадайте собі, що дорослі люди навчаються тільки розглянувши ідею під різними кутами, в тому числі і критичними. Так вони приймають нову інформацію крізь призму прожитого досвіду.
Якщо мета — принизити вас або реалізувати свої потреби за ваш рахунок, це зовсім інша історія. Ви не повинні відповідати зовсім. Можете перевести тему, звернути все, що відбувається в гумор або надіти на себе «ковпачок». Тобто буквально зробити вигляд, що ви не зрозуміли або побачили комплімент у сказаному, і навіть подякувати за це співрозмовника.
4. Не обов’язково брати вину на себе
Коли вам дають «зворотний зв’язок», є три способи відреагувати:
- Чи не погодитися з вищесказаним.
- Захистити себе, запросивши уточнення, деталі і факти, що стосуються справи замість загальних місць типу «завжди або ніколи». Або висновків, зроблених зі слів третіх осіб, відсутніх на зустрічі.
- Прийняти ту частину критики, яка адекватна і відноситься до справи і змінити те, що в ваших силах.
5. Вища мета
В ситуаціях, коли критика вибиває з колії, особливо якщо вона публічна і неконструктивна, пам’ятайте про вищу мету. Заради чого більшого ви це робите? Наприклад, виступаєте, щоб дати людям важливу інформацію. Ваша місія точно більше, ніж конкретне висловлювання однієї людини в моменті.
6. Увімкніть внутрішнього адвоката
Спробуйте почути, чиїм голосом насправді говорить ваш внутрішній критик. Чи не голос чи це одного з ваших строгих батьків в дитинстві?
Постарайтеся виключити свого внутрішнього критика за принципом «зараз для тебе немає часу». Що якщо запросити до діалогу внутрішнього адвоката і представляти, що б він сказав би в ваш захист. Ви здивуєтеся, як багато свіжих аргументів у нього знайдеться в вашу користь.
7. Критика і публічність.
Чим публічніше ви ставитесь, тим більше у вас критиків. Подобається вам це чи ні, все більше людей будуть підсвідомо хотіти поставити вас на місце.
Все більше людей будуть прагнути реалізувати власні потреби за ваш рахунок за принципом проекції або перенесення.
Тут треба розуміти, що, стаючи публічним, ви відкриваєте для різного роду зауважень і коментарів. Як на них реагувати, це вже ваш вибір.
8. Критика і вигоряння
Іноді навіть найменша адекватна і цілком конструктивна критика може вивести з рівноваги. Тут на допомогу приходить розхожий рада не реагувати моментально.
Також підвищена дратівливість — це сигнал того, що потрібно звернути увагу на власний стан, відпочити і урізноманітнити враження, перевівши фокус уваги на що-небудь інше.
9. Критика і перфекціонізм
Пам’ятайте про дзеркальних нейронах. Люди підсвідомо зчитують ваше стан і повертають його вам. Якщо ви напружені, ваша аудиторія також чекатиме від вас підступу. Якщо ви критикуєте себе до нескінченності, то це працює як внутрішнє запрошення до того, щоб вас критикували і інші.
Тімоті Голв пише про те, що критика в цілому не сприяє руху вперед. Ми внутрішньо стискується, заздалегідь боячись не відповідати заданій планці, зовнішньої або внутрішньої.
Результати набагато ефективніше, коли ми концентруємося на процесі і задоволенні від нього. Коли ми наголошуємо на тому, що вдається. З позиції безоціночного спостерігача по відношенню до себе і іншим людям.
***
Автор: Ірина Куликова
Професійний Еріксоновській коуч
@Irina_kulikova_strategy