Ciмптоми

Методики діагностики порушення слуху

Орган слуху є одним з основних аналізаторів, що забезпечують зв’язок людини з навколишнім середовищем. На сьогоднішній день сучасна отоларингологія займається лікуванням цілого ряду різних порушень з боку даного органу почуттів. Однак коректна терапія може бути підібрана лише після проведення повного і адекватного обстеження, яке обов’язково виконується під контролем високоспеціалізованого фахівця.

Зміст

  • 1 Види діагностики
    • 1.1 безусловнорефлекторного спосіб
    • 1.2 условнорефлекторное спосіб
    • 1.3 Діагностика центральних змін слуху у дітей
    • 1.4 Суб’єктивна оцінка органів слуху
    • 1.5 Отоакустичної емісія
    • 1.6 Акустична імпедансометрія
    • 1.7 Комп’ютерна аудіометрія

Види діагностики

Методики діагностики порушення слуху
Перший діагностичний пошук лікар починає одночасно з ознайомленням зі скаргами хворого, а також з історією розвитку захворювання. Способи можливих досліджень при різних станах вельми різноманітні, що головним чином залежить від специфіки хвороби та віку пацієнта.

Розрізняють два основних напрямки в діагностиці — це суб’єктивні і об’єктивні методи обстеження слуху. Вони однаково використовуються у людей різних вікових груп, проте обстеження слуху у дітей має свої особливості.

Так, дітям раннього віку для оцінки слухового сприйняття призначають безумовно- і умовнорефлекторні методики дослідження. У випадках правильного виконання вони є досить інформативними.

безусловнорефлекторного спосіб

Досить поширений метод оцінки слуху у новонароджених, який ґрунтується на реагуванні дитини на звуковий подразник. Дана реакція утворюється без будь-яких попередніх підготовок. До них відносять рефлекси:

  • Бехтерева — реагуючи на звук, дитина починає посилено блимати, підвищується активність століття.
  • Шуригіна — у дитини на тлі наявності звукового подразника розширюється зіницю.
  • Смоктальний і окоруховий.
  • Збільшення частоти дихання і серцебиття.
  • Посилення рухової активності в кінцівках.

Рефлекси можна вважати позитивними в разі триразового повторення однієї з можливих реакцій у відповідь на звуковий подразник.

Крім вищевикладених реакцій, у відповідь на гучний звук у малюка часто можуть виникати переляк, завмирання або ж пробудження, а також з’являються різноманітні гримаси на обличчі.

Незважаючи на доступність і легкість у використанні, ця методика має ряд недоліків:

  • Для кожного малюка характерна своя, індивідуальна реакція на подразник.
  • При повторній перевірці відзначається зниження рефлексу.
  • Для появи реакції необхідно впливу вать досить високим звуковим порогом, що погіршує Виявлення порушень слуху до 50 або 60 дБ.

Подібна діагностика слуху у дітей виявляється малоинформативна при наявності у дитини супутньої патології з боку нервової системи.

условнорефлекторное спосіб

Методики діагностики порушення слуху
Даний метод успішно можна застосовувати лише в таких межах дитячого віку — від року до трьох років, оскільки в старшій віковій групі вже немає тієї зацікавленості, а у самих маленьких відзначалася підвищена стомлюваність.

ЧИТАЙТЕ ТАКОЖ:  Зів гипереміровані, що означає?

Грунтується він на формуванні умовного рефлексу в ході багаторазового повторення звукового сигналу на тлі безумовних рефлексів — оборонного, харчового (в основі покладена теорія Павлова).

Найбільш часто у дитини з’являються зрачковая, мигательная і судинна реакції. Також метод має свій перелік недоліків: при повторенні рефлекс швидко згасає, неможливо точно виявити поріг чутності.

У дітей з психічними порушеннями такий вид діагностики сильно утруднений. До досить інформативним суб’єктивним методам відносять і тональну аудіометрію, але оскільки вона застосовується у дітей старше семи років, поширення в молодшій групі отримала ігрова аудіометрія.

Ігрова аудіометрія — це суб’єктивне дослідження слуху у дітей починаючи з трирічного віку. Дитині демонструють іграшку або ж картинку, підкріплюючи дана дія звуковим супроводом, в результаті чого досягається отримання рефлекторної реакції на звуковий сигнал.

Для запобігання згасання отриманого рефлексу необхідно проводити заміну використовуваних картинок або іграшок. Гучність звуку також необхідно знижувати, що дозволяє провести аналіз слуху згідно повної тон-шкалі.

Отримані дані зберігаються на аудіограмі — графічному зображенні, що показує зв’язок між гостротою слуху та інтенсивністю звуку і дає оцінку слуховий провідності.

Діагностика центральних змін слуху у дітей

Методики діагностики порушення слуху
У багатьох випадках у дитини з фізіологічним порогом слуху та інтелектом вдається виявити наявність порушень в здатності розрізняти між собою дзвінкі і глухі приголосні, запам’ятовуванні порядку звуків, у виборчому нерозумінні усного мовлення. Ці ознаки характерні саме для центральних порушень з боку органу слуху. Щоб їх діагностувати проводять такі методи дослідження слуху:

  • дихотического тест. Має безліч варіацій. Основа методу полягає в одночасному впливі на обидва вуха двох абсолютно різних мовних сигналів. Це дозволяє виявити порушення з боку кіркових відділів і визначити уражену сторону.
  • монауральному тест. На відміну від дихотического тесту, мовний сигнал подається послідовно. Використовується метод для виявлення порушень з боку стовбура головного мозку.

Також використовуються тести, які дають оцінку сприйняття тимчасової структури сигналу, що крім виявлення патології з боку кіркових відділів, дозволяє визначити зрілість слухових шляхів.

Суб’єктивна оцінка органів слуху

Методики діагностики порушення слуху
Вже з дворічного віку допустимо для перевірки слуху використовувати однаковий підхід в обстеженні як у дорослих, так і у дітей. Однак це стає можливим тільки в разі, якщо дитина до цього часу почав проходити мовленнєвий розвиток — він вже в змозі повторювати слова або ж вказувати на їх візуальне зображення на картинках. Таким чином, крім вищевказаних обстежень допустимо проводити суб’єктивні методи дослідження слуху у вигляді шепітної мови.

ЧИТАЙТЕ ТАКОЖ:  Коливання температури у дитини

Даний спосіб діагностики базується на вмінні людини розпізнавати різні мовні сигнали, перебуваючи при цьому на відстані шести метрів від джерела звуку. У процесі дослідження обстежуваного поміщають в щодо звукоізольовані приміщення, маючи в своєму розпорядженні його таким чином, щоб одне вухо було направлено в сторону джерела звуку, а інше тим часом прикрите.

Зазвичай для дослідження використовують двозначні числа або ж спеціально підібрані слова, з переліком яких можна ознайомитися в таблиці В. Воячека. Отримані результати можуть свідчити про рівень виявлених порушень. Так, наприклад, порушення з боку звуковоспринимающего апарату вдається виявити в тому випадку, якщо людина погано сприймає шепотную мова, а розмовну — досить добре.

Якщо ж у обстежуваного наголошується погіршене сприйняття фраз, але зберігається нормальне розуміння простих звуків , то можна судити про наявність порушень в зоні слухових центрів.

Є і інші суб’єктивні способи обстеження слуху дітей і дорослих, які включають використання спеціального інструментарію — камертонів. З їх допомогою вдається оцінити повітряну і кісткову провідність звуку, що, в свою чергу, дозволяє судити про якість функціональної здатності органу слуху. Кількісна оцінка дається на підставі часу, за яке обстежуваний сприймає звукові сигнали від роздратованого камертона.

Саме даний метод діагностики дозволяє уточнити причину змін з боку слухової функції у слабочуючих: будь то поразку звукопровідного (порушено сприйняття низьких тонів) або ж звуковоспринимающего (погіршення сприйняття високих тонів) апарату.

З урахуванням періоду адаптації і стомлюваності організму, що працює камертон підносять до вуха не більше, ніж на 5-10 секунд і протягом такого ж часу відносять.

Отоакустичної емісія

Незважаючи на те що суб’єктивні способи діагностики широко використовуються, високу популярність, завдяки своїй високій інформативності і точності, завоювали саме об’єктивні методи дослідження слуху.

Одним з таких видів даної діагностики, яка проводиться з метою масового скринінгу і застосовується на початкових етапах обстеження, є метод отоакустической емісії ( ОАЕ).

В області зовнішнього проходу поміщається мініатюрний мікрофон, реєструючий він ледь чутний, який виникає внаслідок рухової активності зовнішніх волоскових клітин органа Корті. Якщо чутність знижується більш ніж на 25-30 дБ відповідно до нормальними величинами, то цей ледь чутний під час дослідження зареєструвати не вдається.

Розрізняють спонтанну ОАЕ, яка реєструється без проведення акустичної стимуляції і ОАЕ викликану акустичним стимулом ( коротким, одиничним тональним або ж двома чістотональнимі). Характеристики викликаної ОАЕ змінюються відповідно до віку обстежуваного.

ЧИТАЙТЕ ТАКОЖ:  Свербить в грудній клітці і кашель

Дослідження має і негативну сторону — амплітуда ОАЕ зменшується при впливі високого шуму. Однак такий метод дозволяє встановити лише сам факт зниження слуху, а не деталізувати рівень і ступінь виниклої поразки.

Акустична імпедансометрія

Акустичний імпеданс дозволяє зареєструвати цифри тиску в середньому відділі вуха, виявити присутність рідини і пошкоджень в барабанній перетинці, в поєднанні слухових кісточок. В основі методу лежить вимірювання опору, який чинить зовнішній і середній відділи вуха у відповідь на звуковий сигнал.

Отримані низькі значення акустичного імпедансу відповідають фізіологічними показниками, будь-яке відхилення від норми завжди говорить про наявність порушень з боку середнього вуха і барабанної перетинки. Крім цього, метод включає динамічний вимір піддатливості барабанної перетинки (тімпанометр), а також реєстрацію рефлекторного скорочення стремена м’язи.

Якщо акустичний рефлекс перебуває в межах 75-80 дБ — це свідчить про відсутність порушень з боку звукопроводящей системи. Його негативні значення часто виявляються при отитах, що супроводжуються скупченням рідини, запаленні євстахієвої труби.

Для отримання достовірних даних необхідно врахувати стан людини під час обстеження — наявність порушень з боку нервової системи, прийом седативних лікарських засобів, а також давати оцінку відповідно до віку людини.

Комп’ютерна аудіометрія

Методики діагностики порушення слуху
Всі описані раніше методи діагностики порушень слуху поступаються за своєю інформативності даного виду дослідження. Починають проводити обстеження з введення пацієнта в стан медикаментозного сну, оскільки процедура триває досить довго. Таку діагностику можна проводити у дітей, які досягли трирічного віку.

В основі методу лежить реєстрація електричної активності системи слуху, яка виникає в різних відділах органу слуху, в якості реакції на звуковий подразник. Розрізняють чотири класи реєстрованих викликаних потенціалів: стволомозговие, середньо і дліннолатентних (коркові), а також улітковий потенціал.

електрокохлеографіі дає оцінку стану периферичного відділу органу слуху. Найбільш часто цей метод призначається за наявності підозри на гідропс лабіринту, а також в якості базисного обстеження при интраоперационном спостереженні. Коркові потенціали відображають реакцію мозкової кори на звуковий сигнал, а коротколатентних — стовбура мозку.

Даний метод активно застосовується в діагностиці патологічних станів органу слуху в дитячому віці. Електричні потенціали значно доповнюють отримані іншими способами відомості про особливості порушень з боку слухового апарату.

Складність даного дослідження полягає лише в необхідної попередньої седації обстежуваного.

На даний момент цей метод діагностики застосовують тільки в спеціалізованих центрах, оскільки потребує хорошої оснащеності обладнанням і в роботі висококваліфікованих фахівців.

Схожі статті

Чому з’являється нежить?

Undershmidtther

Як роблять пункцію легких?

Maria

Відповідаємо на питання: звідки беруться соплі в носі, що це таке і чому течуть при застуді?

Tanya

Чому виникає в горлі сухість і першіння? Огляд хвороб зі схожими симптомами і методи лікування

Serega

Сльозоточивість і почервоніння в очах у дітей

Axel

Як зняти задишку в домашніх умовах?

Pasha

Що робити при сильному кашлі до блювоти у дитини і дорослого? Найефективніші засоби

Pasha

Чому по голові бігають мурашки при застуді?

Undershmidtther

Аналізи на віруси у дітей

Scooby

Залишити коментар