Патології слуху та мовлення — часта проблема серед дітей. У деяких випадках відхилення виражені слабо і ніяк не заважають дитині в повсякденному житті, в інших — спостерігається значне зниження гостроти слуху аж до глухоти. Такі діти повинні вчитися в спеціалізованих школах для слабочуючих або інтернатах, т. К. Стикаються з певними обмеженнями в сприйнятті інформації та спілкуванні з іншими людьми. Обстеженням дітей з порушенням слуху та визначенням їх педагогічних груп займається фахівець — сурдолог.
Зміст
- 1 Загальна інформація
- 2 Зміст сурдо-психологічного обстеження
- 2.1 Вивчення пізнавальної діяльності
- 2.2 Дослідження слуху
- 2.3 Обстеження мовлення дитини
Загальна інформація
Порушення мови і слуху можуть бути спадковими (зумовленими генетично), вродженими (вад розвитку) і набутими.
Фахівці ділять всіх людей з наявністю слухового розлади на наступні групи:

Обстеження проводиться з метою отримання даних про розвиток дитини, гостроті слуху і мовних навичках. Ці дані необхідні для визначення груп навчання, соціальної реабілітації.
Дослідження дітей з дефектами мовного і слухового розвитку складається з:
- Збору інформації про те, як розвивався пацієнт (вагітність, пологи у матері, дитячий період).
- З’ясування фізичного стану і психомоторного розвитку.
- Визначення характеру, темпераменту, особливостей поведінки та емоційно-вольових якостей.
- Оцінки предметної, ігрової, трудової та образотворчої діяльності у маленької дитини.
Крім цього, проводиться оцінка рівня підсвідомого розвитку, перевірка гостроти слуху і правильності мови.
первинну оцінку дітей з підозрою на порушення слуху проводять в пологових будинках і дитячих поліклініках за місцем проживання. У сурдологічних кабінетах виконується обстеження для встановлення діагнозу або спростування підозри на зниження слуху.
Зміст сурдо-психологічного обстеження

Потім педагог виробляє візуальний огляд, який дає можливість виявити ознаки деяких генетичних або придбаних захворювань. Спеціаліст визначає відповідність між віком і фізичним розвитком маленького пацієнта, звертає увагу на координацію, стан дрібної і великої моторики.
Важливим етапом при сурдо-психологічному обстеженні є визначення узгодженості і темпу в рухах рук, виявлення провідної руки.
Вивчення пізнавальної діяльності
При проведенні обстеження сурдопедагог обов’язково визначає, як розвинена пізнавальна (когнітивна) функція у дитини. Сюди входить оцінка:
- Концентрації уваги.
- Короткотривалого та довгострокового пам’яті.
- Мислення.
- Уяви.
Обов’язково перевіряються математичні навички — перерахунок предметів (для маленьких дітей), рахунок до 10 і назад (у пацієнтів старшого віку), розуміння відносин «більше-менше».
для вивчення образної і словесної пам’яті, дітей просять запам’ятати і повторити 3 простих слова, показати місця розташування карток з малюнками і назвати предмети на них.
Під час обстеження фіксується реакція дитини на проведений огляд, ставлення до завдань, реакція на похвалу і зауваження, а також, найважливіше, темп роботи і правильність виконання прохань педагога.
Дослідження слуху

- Поворот голови і тіла в сторону джерела шуму.
- Миготіння, зажмуріваніе.
- Сміх, посмішка.
- Спроба схопити джерело звуку.
При цьому фіксується реакція дитини, гучність звуку і дальність розташування його джерела від обстежуваного .
з метою діагностики слуху у дітей старше двох років зі збереженою промовою, обстежуваному називають знайомі слова, які необхідно повторити. Слова підбираються залежно від віку дитини на основі списків Неймана по 5 високо- і низькочастотних. Слова називають пошепки, звичайним і гучним голосом. Стану слуху на кожному вусі перевіряється окремо, при цьому протилежне вухо має бути закрита ваткою або турундой.
Дитину з порушенням або відсутністю мови у відповідь на почуті звуки вчать виконувати певні дії, наприклад, знімати кілечка з пірамідки або показувати на певну іграшку, як тільки він чує те, що вимовляє педагог. У деяких випадках використовуються картинки із зображенням предметів, які називає лікар. Перед початком такого обстеження важливо переконатися, що дитині відомі всі звані слова.
Обстеження мовлення дитини

- Фонематичні процеси (сприйняття, звуковий аналіз і синтез).
- Правильність вимови і артикуляція (рухливість мовних органів).
- Словниковий запас, зв’язність і граматичну будову мови.
При виявленні словникового запасу дитині показують картки із зображеннями і просять:
- Назвати, що на них намальовано (машинка , м’ячик, ялинка, квітка і т. д.).
- Показати і назвати певну частину тіла людини або тварини (голова, рука, лапи, хвіст).
- Показати на зображенні і назвати тварин (кішка, собака, свиня, папуга).
Також визначається вміння класифікувати предмети (назвати фрукти, овочі, іграшки) і вміння назвати предмет по характеристикам (що складається з сідла, керма і коліс — велосипед).
Граматичні категорії обстежуються наступним чином:

У дітей старшого віку можна обстежити зв’язну мова.
Для цього дитину просять розповісти:
- Як його звуть?
- Скільки йому років?
- Як звуть маму і тата?
- Назвати свою домашню адресу.
- Відповісти чи є у нього брати або сестри.
- Розповісти, чи є домашні тварини .
В деяких випадках обстежуваного просять скласти пропозиції або розповідь по картинках.
на підставі діагностики всіх пацієнтів, їх можна розділити на педагогічні групи, що важливо для надання корекційної допомоги, створення нових навчальних програм і реабілітації.