Aнатомія

Що таке фонематичний слух і фонематичні сприйняття?

Уміння фонетично чітко будувати свою промову формується у дітей ще в ранньому віці в родині та дошкільних установах. Саме воно стає основою для подальшого розвитку і становлення особистості.

Зміст

  • 1 Порушення мови
  • 2 Фонематический слух
  • 3 фонематическое сприйняття
  • 4 В чому різниця?

порушення мови

Різні порушення мови досить часто зустрічаються у дітей дошкільного віку. Лише в небагатьох малюків виходить самостійно навчитися правильному і чіткому вимові всіх приголосних. Лікарі підкреслюють, що такий розвиток абсолютно нормально, але своєчасна діагностика порушень звуковимови і їх корекція в дошкільному віці допомагає уникнути багатьох проблем в подальшій освіті. Адже іноді при візиті до логопеда може з’ясуватися, що у дитини є деякі порушення в мовному слуху, наприклад, неповноцінний фонематичний слух.

Будь-які порушення формування мови, що спостерігаються у дитини, вимагають своєчасної консультації з фахівцями — педіатром, логопедом і отоларингологом. Вчасно виявлені проблеми легше піддаються корекції і надають менш негативний вплив на загальний розвиток дитини.

Фонематический слух

Цей термін досить часто використовується логопедами та педагогами. Саме поняття фонематичного слуху класифікують, як здатність індивіда сприймати слухом і паралельно розрізняти звуки в розмові (звичайно, при використанні рідної мови). Таке вміння є придбаним, і розвивається в міру росту дитини, паралельно з умінням говорити.

Що таке фонематичний слух і фонематичні сприйняття?
Фонематический слух — це важлива частина фізіологічного слуху. Дана здатність допомагає людині співвідносити і зіставляти почуті звуки з їх ідеальним звучанням, що зберігаються для пам’яті в досить упорядкованому порядку. Іншими словами, саме завдяки такому вмінню відбувається розуміння сенсу почутої інформації. Фонематичного слуху — такий навик, який купується поетапно:

  • Вже з двох тижнів життя немовля починає потроху реагувати на звукові коливання, а до напівроку (або трохи старше) вчиться слухового сприйняття — відгукується на слова. Але в цьому віковому періоді діти реагують на інтонації, а не на логічний зміст промови. Фахівці називають цей етап розвитку — дофонемного формуванням мови.
  • Ближче до однорічного віку дитина починає сприймати слова, як знаряддя спілкування, мовний засіб. Поступово діти навчаються реагувати на звуки, які набувають в мові певну форму (стають лексично наповненими). Але їм поки не під силу розрізняти близькі фонеми, а вимова відрізняється невірністю і спотворень. Дитина в такому віці не здатний розрізняти правильне або неправильне вимова оточуючих, не може звернути увагу на особливості свого особистого вимови. На цьому життєвому етапі спостерігається бурхливий фонематичні розвиток, яке навіть випереджає здатності дитини до артикуляції (до самостійного звукопроізведенію). Це найважливіший період розвитку, завдяки якому згодом відбувається вдосконалення вимови.

  • Ближче до другого — третього року життя діти вже здатні використовувати фонематичний слух повністю, аналізуючи і сприймаючи все фонеми рідної мови. Дитина в такому віці починає чути мова з урахуванням її фонематических ознак. Поступово купується вміння впізнавати неправильно вимовлені слова, розуміти, чим відрізняються нюанси вимови. Але мова продовжує формуватися, залишаючись далеко від досконалої.
  • У подальшому дитина вчиться говорити правильно. У його мозку формуються точні звукові образи різних слів і окремих відрізняються фонем.
  • Прогресуюче розвиток фонематичного слуху вважається важливим етапом в оволодінні навичками грамоти (читанням і письмом). Якщо звукове розрізнення в повному обсязі сформовано, дитина починає засвоювати (запам’ятовувати, повторювати або писати) не сказав інформацію, а почуту.
ЧИТАЙТЕ ТАКОЖ:  Крупа жито - що це таке? Склад, калорійність, ГІ, користь і шкода

Безумовно, формування фонематичного слуху безпосередньо залежить від роботи органів слуху. Так, при приглухуватості дитина не може повноцінно диференціювати звуки і слова, відповідно, його розвиток сповільнюється і порушується.

Фахівці-логопеди розглядають поняття «фонематичний слух», як наявність здатності:

  • Дізнаватися звуки.
  • Порівнювати їх.
  • Повторювати елементи, які складають слово.

Виявити порушення фонематичного слуху можливо ще в ранньому віці, коли дитина не може повноцінно висловлювати свої думки, втілюючи їх у зрозумілі мовні форми. Його не готові сприймати однолітки. А при відсутності своєчасного виявлення проблеми і відсутності її корекції може статися серйозна мовне недорозвинення, яке виллється в порушення навчання.

Фонематический слух — це важливе вміння дитини, яке він набуває з віком. Завдяки йому діти сприймають інформацію на слух, а з часом набувають уявлення про розчленування потоку мови на окремі складові звуки.

Фонематическое сприйняття

Даний термін використовується для позначення штучного звукового аналізу, що знаходиться в основі навчання навичкам грамоти. Завдяки фонематическому або фонемного сприйняття стає можливим:

  • Розуміння, чи присутній певний звук в частині мови чи ні.
  • Диференціація звуків, які звучать схоже.
  • Визначення, де є певний звук.
  • Усвідомлення, в якій послідовності розташовані звуки в слові, а також яка їхня кількість.

Розвиток фонематичного сприйняття починається досить рано, коли маленькі діти уважно відстежують артикуляцію дорослого при проголошенні якихось слів. Тому всі фахівці наголошують на необхідності грамотної, чіткої і виразної мови при спілкуванні з немовлятами і тим більше дітьми постарше.

У чому різниця?

Що таке фонематичний слух і фонематичні сприйняття?
Таким чином, відмінність фонематичного слуху і фонематичного сприйняття є досить принциповим. Первинне вміння дитини сприймати фонеми, розуміти рідну мову, а також відтворювати слова є цілком достатнім для спілкування в соціумі. Однак для формування навіть базових граматичних навичок фонематичного слуху абсолютно недостатньо. Важливо розвинути більш високі форми такого вміння, навчитися аналізувати звукову структуру слова — опанувати фонематичним сприйняттям. І осягнення такої здатності не відбувається спонтанно, їй навчають дорослі — батьки і педагоги (іноді з лікарською допомогою).

ЧИТАЙТЕ ТАКОЖ:  Внутрішнє вухо: будова

Фонематическое сприйняття формується повноцінно під час навчання письму та читанню, однак його розвиток утруднюється при нерозвиненості фонематичного слуху. Малюки з подібними проблемами:

  • Відчувають складності в запам’ятовуванні букв і співвідношенні їх зі звуками.
  • Повільно читають.
  • Помиляються при листі.

Відповідно, хороший фонематичний слух — це найважливіша умова для формування звукового сприйняття і повноцінного навчання. Тому навіть несуттєве зниження гостроти слуху у дітей перших років життя може привести до проблем у розвитку та навчанні в подальшому.

Схожі статті

Яке будова вуха людини? Анатомія і функції органу слуху

Maxim

Шляхи зараження: аліментарний, повітряно-крапельний, трансмісивний

Axel

Особливості будови і функції дихальної системи у дітей

Serega

Трахея і бронхи: будова

Megusta

Верхньощелепна пазуха: анатомія

Lamaxima

Що таке трахея, і де вона знаходиться?

Murcia

Альвеоли: анатомія і функції

Andrey

Слухова труба середнього вуха

Alex

Анатомія вуха, горла і носа

Dmitry

Залишити коментар